20. feb. 2022

Južna Italija 2021: OD TOSKANE DO APULIJE IN NAZAJ Z AVTOM, 1. del

Tokratne oktobrske počitnice smo se odločili preživeti v južni Italiji. Alberobello je bil tisti kraj, ki sem ga že od nekdaj želela videti, zato smo se odločili, da gremo doolgih 1400 kilometrov proti jugu, vmes pa pogledamo še tiste kraje, ki jih do sedaj še nisva. V preteklih letih sva dala skozi del severne Italije, Toskano, Rim, Sicilijo smo obiskali že vsi trije, vmes pa je ostala še južna Italija. Pa smo šli.

Okvirna pot, ki smo jo opravili:

Potovanje je trajalo deset dni, prvih pet dni je v grobem izgledalo takole:

Sobota, 23. 10. 2021: Topolšica – Bagno san Filippo – Pitigliano (780 km)

Iz Šoštanja smo odšli ob 7.00 zjutraj in po celodnevni vožnji z nekaj hitrimi postanki smo prišli v približno 700 km oddaljeno Toskano ob 16. popoldan. Toskana me vedno očara in tudi tokrat ni bilo nič drugače. Njene podobe, ki so vsak letni čas drugačne, spet spomnile, kako lepo je v tem delu sveta. Prvi postanek so bile terme v Toskani. Terme Saturnia sem si od vedno želela videti, a te so prišle na vrsto drugi dan. Prvi dan smo se odpeljali do term, ki so prav tako lepe, a manj obljudene in manj znane od tistih v Saturnini, Bagni san Filippo. Glavna posebnost Bagni San Filippo je ogromna, približno 10 m visoka bela mineralna stena, Fosso Bianco. Termalna voda, polna mineralov, teče tam preko in odlaga sedimente, kar potem oblikuje kapnike, bazenčke in druge zanimive obliko, preko katerih teče vroča voda. Po sprehodu (a ne namakanju, tega nismo načrtovali za prvi dan) smo se zapeljali le še do Pitigliana, toskanskega bisera, za katerega prej še nismo slišali, a sem tam rezervirala prenočišče, pa nas je mesto povsem očaralo. Prenočišče tisti večer se je izkazalo za župnišče tamkajšnje cerkve, a nič zato, spali smo zelo dobro, še prej pa smo si zvečer na kratko ogledali to zanimivo mestece, zgrajeno na ogromni skali (pečini) iz tufa.
Spanje: Casa per ferie Gens Petilia (60 € za dvoposteljno sobo). Italijani pogosto zajtrk pojmujejo kot »sladkor na kvadrat«. Italijanski zajtrk je sestavljen iz prepečenca, kakšnega namaza (po možnosti sladkega), masla, marmelade, kakšnega kolača, zapakiranega v plastiko in z rokom trajanja tja do naslednje pomladi, potem pa se že skoraj konča. Če smo imeli vključen zajtrk, smo vedeli, da kaj več od tega ne bo, zato so naši kosmiči večkrat reševali situacijo, le enkrat je bil res kontinentalni zajtrk v pravem pomenu besede. Pa še to: prenočišča so precej normalnih cen, če ne iščeš pretiranega udobja. Za nas, ki smo navajeni povsem preprostih nastanitev, nam je pomembno, da je čisto. Tudi za Jakoba trenutno še ne plačujemo, saj spi pri naju, zato je bil velik plus, če je imela soba še kakšen kavč, če pa ne, pa tudi v redu. Nismo zahtevni in si raje privoščimo kaj drugega kot pa draga prenočišča.

Nedelja, 24. 10. 2021: Pitigliano – Sorano – Cascate del Mulino – Salerno (480 km)

Ta dan smo dopoldan najprej namenili raziskovanju bisera Pitigliana, utrjenega srednjeveškega mesta z enkratno lego na prepadnem hribu iz vulkanskega tufa. Hiše so videti, kot bi zrasle naravnost iz pečine. Sama obožujem stara mesteca iz kamna z ozkimi uličicami in to je bilo prav takšno. Obožujem detajle, vrata, rože, izklesane portale, vsega tega je bilo tu v izobilju. Stari del mesta je v celoti obzidan, glavni vhod pa vodi skozi kamnita srednjeveška vrata. Zaradi dokaj mirnega sobivanja katoličanov z judovsko skupnostjo v daljni preteklosti mu pravijo tudi mali Jeruzalem, zato smo si ogledali tudi judovsko četrt. Nato smo se odpeljali v nekaj kilometrov oddaljeno mestece Sorano, ki je prav tako nastalo na skali iz tufa, kamnite hiše se vijejo od skale do vrha vasice, tu pa je tudi arheološki park starodavnih jam, kjer so ljudje v preteklosti živeli, saj je tuf zelo mehak in so si lahko izdolbli jame. Tu je potekala starodavna etruščanska pot, ki je izklesana v skalo ter obdana s stotinami nišam podobnih etruščanskih grobov. Zadnji cilj ta dan pa nas je preko lokalnih, vijugastih cestah pripeljal do term Saturnia, a slavne terme v Toskani z belimi mineralnimi bazenčki in termalno vodo se pravzaprav imenujejo Cascate del Mulino, saj naravne terme obkroža stari, zapuščeni mlin. Tu imajo bazenčki (ki spominjajo na turške Pamukalle) temperaturo 37 stopinj Celzija, zato smo se namočili in nato odpeljali do Salerna, ki je bilo  naše izhodišče za potepanje za kar nekaj dni.
Spanje: Le 3 Orchidee, Salerno (36 € za dvoposteljno sobo)

Ponedeljek, 25. 10. 2021: Salerno – Pompeji – Ravello - Salerno (95 km)

Ponedeljek je bil posvečen Pompejem. Pompeji so naravnost ogromni. Če si želiš ogledati Pompeje, rabiš cel dan. Načrtovanje, kako bomo poleg Pompejev videli še kaj drugega v tem dnevu, je bilo utopično in od 10.30 do 16. ure ter po 20+ kilometrov hoje gor in dol po Pompejih smo samo še padli dol. Pompeji so antično mesto pod vulkansko goro Vezuv, ki je od leta 1997 vpisano v UNESCO-v seznam svetovne dediščine. Mesto je 24. avgusta leta 79 uničil izbruh vulkana Vezuv, pri čemer je življenje izgubilo približno 2000 prebivalcev. Med sprehodom po mestu smo si  ogledali forum in nekatere najpomembnejše hiše, ki odražajo prefinjen življenjski slog pompejskih elit. Ponekod so še ohranjeni ostanki fresk, mozaikov in druge prvotne opreme. Območje je res veliko in raznoliko, ogromno meščanskih palač, ostankov fresk, rimska cesta, ki je name naredila največji vtis in še in še. Glede na škodo, ki je takrat nastala, jim je ob izkopavanju uspelo ohraniti veliko. Res mesto, ki pusti pečat. Edino, kar še zmoremo ta dan, je vožnja po notranjosti Amalfijskega polotoka do kraja Ravello na 365 m nad morjem, kjer večjih znamenitosti ni, je pa kraj stisnjen v pobočje in prijetno majhen za kratek sprehod. Glavni znamenitosti sta prižnica v katedrali in srebrna vrata, ki so kopija tistih v katedrali v Amalfiju. Vožnja po notranji cesti polotoka je pravo adrenalinsko doživetje, dva avtomobila se težko srečata, da o srečanju z avtobusom niti ne govorim. Še razgled na Amalfijsko obalo ter nazaj proti Salernu na pico in spat.
Spanje: Le 3 Orchidee, Salerno (30 € za dvoposteljno sobo)

Torek, 26. 10. 2021: Salerno – Amalfi – Atrani – Positano – Sorrento – Salerno (120 km)

Popularna amalfijska cesta velja za ozko, nepregledno in prepadno, a ponuja čudovite razglede na pisana mesteca. Kako je tu v glavni poletni sezoni, si lahko samo predstavljam, saj je že oktobra komaj najti kakšno prosto parkirno mesto. Cesta čez mesteca je ponekod sicer namenjena dvosmernemu prometu, a če se le da, en pas Italijani izkoristijo za parkiranje. Nato prihajajo nasproti tebe še vespe, ogromni avtobusi, ki se zrinejo še čez tako ozki del. Vožnja po amalfijski obali je res adrenalinsko doživetje in prav potrebuješ kakšno kavico ali dve, pa še kakšen limoncello povrhu, da ti gre vožnja bolje od volana. Najprej smo se odpeljali do kraja Amalfi, ki je največje mesto na amalfijski obali. Ozke mestne ulice in prehodi, romantično postavljeni med hribe in morje, spadajo med spomenike, ki pričajo o nekdanji veličini tega mesta. A še vedno je to eden najprestižnejših predelov Italije in tudi eden najbolj dragih. Za parkiranje v Positanu z lahkoto odšteješ tudi 7 €/uro. Romanska katedrala, duomo, obvladuje osrednji trg in razgled na celotno mesto je res krasen. Pri pobiranju zakladov (geocaching, zelo pripravno za iskanje skritih biserov sveta) smo naleteli na mestece Atrani, ki me je še bolj očaralo, saj se je zdelo, da se je tu čas ustavil. Prekrasno mestece je odlična kulisa za kakšen film iz začetka prejšnjega stoletja in res, ravno takrat je bilo vse postavljeno za snemanje, stari avtomobili, vozički in ostali pripomočki so čakali na igralce. Nato smo se odpeljali do mondenega Positana, slikovitega, majhnega in idiličnega mesteca, ki leži na pečinah. Positano je sicer res idiličen, je pa tudi zelo turističen in drag. Sprehodili smo se po glavnih ulicah in se naužili čudovitih razgledov. Za konec dne smo se odpravili še v »prestolnico« nasada limon, Sorrento. Amalfijska obala je poleg keramike znana po limonah, ki jih veliko uporabljajo v svoji kulinariki. Sorrento je prijetno obmorsko mestece naproti Neapeljskemu zalivu na polotoku Sorrentine. Limonini piškotki, limonini bonboni, mila in sveče z vonjem po limoni, vse vrste keramike z vzorcem limon, od šalčk za kavo ali čaj do posodic za olje in kis, tukaj se svet vrti okoli limon, ki jih gojijo na plantažah kar v mestu v zaprtih nasadih, obdanih z bambusovimi ograjami in pokritimi z mrežami proti toči.

Sreda, 27. 10. 2021: Salerno – Vezuv – Neapelj – Matera (350 km)

Iz obale Pompejev in Neaplja je moč opazovati dejaven, a trenutno mirujoč ognjenik Vezuv. Mi smo si ga šli ogledat čisto od blizu na 1281 metrov. Vstali smo že ob 5.30, saj smo imeli uro za obisk 9.30, a smo bili tam že malo čez 8, čisto prvi na parkirišču, še pred redarjem. V teh koronskih časih je vstopnico za ogled moč kupiti le preko spleta in tudi manj vstopnic na dan je na voljo, zato smo imeli precejšnjo srečo, da smo si to uredili dva dni prej, drugače bi bili v težavah. Tudi parkirno mesto je potrebno kupiti prej preko spleta, saj na parkirišču ni žive duše. Do izhodišča (kjer kontrolirajo karte) je potrebno peš, čeprav piše, da do izhodišča vozi avtobus. No, mi avtobusa nismo videli, zato smo šli najprej peš 45 minut do izhodišča, potem pa še približno 30 minut do vrha vulkana. Spremljalo nas je krasno sončno vreme, tudi veter je le malo pihljal, tako da je bil postanek na vrhu čudovit. Čeprav je iz nekaterih delov kraterja videti dim, pa ni zaznati pretiranega vonja po žveplu. Okoli vulkana ne moreš, dovoljeno je za »strokovnjake«, zato se lahko sprehodiš ob ograji le ob delu vulkana, ki pa ponuja lepe razglede na Neapelj in Pompeje. Po obisku Vezuva sem si zamislila, da gremo pogledati tudi v Neapelj (čeprav me prav posebej mikalo ni), a nikakor ne z avtom, ampak z vlakom. Na zemljevidu sem poiskala železniško postajo, parkirali smo in jo mahnili do železniške postaje. Kupili karto na avtomatu pred vhodom, potem pa … šok! Železniška postaja zaprta. Lepo, jaz od vseh postaj izberem ravno tisto, ki je zaprta. Krasno! Koliko časa smo čakali na nadomestni avtobus, sploh raje ne povem. No, potem te je avtobus peljal ravno eno postajo in od tod si moral na vlak. Vsaj Jakob je prišel na račun z avtobusom in vlakom na isti dan. Kako je potem potekal ogled Neaplja, si lahko mislite. Tekanje sem in tja, sprehod skozi mesto, polnega smeti ter ljudi, ki jih umazanija več kot očitno ne gane. Ko stopiš iz železniške postaje, te pozdravijo črnci in umazanija. Samo hitro smo se sprehodili skozi mesto in komaj sem čakala, da gremo naprej. Neapelj mi res ni ostal v lepem spominu, čeprav se ni zgodilo prav nič posebno hudega. A vanj nimam želje še kdaj priti. Nato je sledila dolga triurna vožnja do Matere, ki pa je povsem druga pesem.
Spanje: La casa del Giglio, Matera (51 € za cel apartma)

2. del potovanja si preberite TUKAJ.